czwartek, 16 grudzień 2021 23:02

Wystawianie faktur od 1 stycznia 2022 – co się zmieni?

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Od 1 stycznia 2022 r. rusza Krajowy System e-Faktur, a wraz z nim – faktury ustrukturyzowane. Czy ta rewolucyjna na poziomie technologii nowość zmieni o 180 st. życie przedsiębiorców? Raczej nie. Po pierwsze – przynajmniej przez rok korzystanie z KSeF będzie dobrowolne. Po drugie – użytkownicy nowoczesnych programów dla firm zmiany praktycznie nie odczują. Sprawdź, jak będzie wyglądało wystawianie faktur od 1 stycznia 2022 r.

 

Krajowy System e-Faktur to kolejny krok rządu w kierunku cyfryzacji kontroli prowadzonej przez organy podatkowe. Wraz z wprowadzeniem nowego systemu zmieni się sposób wystawiania faktur. Obok dokumentów w formie papierowej i tradycyjnym formacie elektronicznym, funkcjonować zaczną faktury ustrukturyzowane. Początkowo korzystanie z nich będzie dobrowolne. Jednak rząd planuje wprowadzić obowiązek w tym zakresie już w 2023 roku.

 

Wystawianie faktur po nowemu od 1 stycznia 2022 r.

Faktura ustrukturyzowana to dokument odpowiadający strukturze logicznej FA_VAT, opublikowanej na stronie Ministerstwa Finansów. Cały proces fakturowania od 2022 roku będzie wyglądał następująco: podatnik wystawi fakturę ustrukturyzowaną w swoim systemie finansowo-księgowym (np. Subiekcie nexo). Program przekaże dokument do KSeF, gdzie otrzyma on numer identyfikacyjny i zostanie zweryfikowany pod kątem poprawności. Stąd trafi do kontrahenta.

Dodatkowo KSeF zweryfikuje uprawnienia podatnika w zakresie dostępu do systemu, skontroluje prawidłowość danych z faktury, a także sprawdzi zgodność z wzorem FA_VAT.

 

W odpowiedzi zwrotnej przedsiębiorca otrzyma informacje o:

  • Numerze identyfikującym fakturę, dacie i miejscu jej wystawienia
  • Odrzuceniu dokumentu, jeśli będzie on niezgodny ze schematem FA_VAT
  • W przypadku podatników nieposiadających uprawnień – o braku możliwości wystawienia faktury lub dostępu do faktur
  • Braku możliwości wystawienia faktury, jeśli system będzie niedostępny

 

Aby móc wystawić fakturę ustrukturyzowaną od 1 stycznia 2022 r., podatni będzie musiał uzyskać akceptację tej formy komunikacji od swojego kontrahenta. W praktyce będzie to wymagało wyłącznie dokonania uwierzytelnienia w systemie KSeF.

Faktury będzie można w prosty sposób przekonwertować z formatu XML do PDF. Jednocześnie w obrocie gospodarczym wciąż będą funkcjonowały tradycyjne faktury elektroniczne oraz faktury papierowe.

 

Szybszy zwrot VAT dla korzystających z KSeF

Przedsiębiorcy, którzy w danym okresie rozliczeniowym wystawią wyłącznie faktury ustrukturyzowane, zyskają prawo do szybszego zwrotu podatku VAT. Aby otrzymać pieniądze w ciągu 40 dni, będą musieli spełnić kilka warunków:

  • Przez 12 następujących po sobie miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w którym wykażą VAT do zwrotu, muszą być czynnymi podatnikami VAT
  • W okresie, w którym wnioskują o szybszy zwrot, wystawią wyłącznie faktury ustrukturyzowane
  • Przez cały okres wspomnianych 12 miesięcy muszą terminowo składać deklaracje
  • Znajdują się na białej liście podatników VAT
  • Kwota zwrotu nie może być wyższa niż 3000 zł.

 

To nie jedyne korzyści z wystawiania faktur ustrukturyzowanych od 1 stycznia 2022 r. Pozostałe to:

  • Brak konieczności przekazywania faktur w pliku JPK_FA na żądanie organu podatkowego (administracja będzie miała do nich bezpośredni dostęp z KSeF)
  • Rozliczanie ustrukturyzowanych faktur korygujących w miesiącu ich wystawienia
  • Brak konieczności dokumentowania prawa do korekty
  • Brak konieczności rozliczania korekt „in minus”
  • Brak obowiązku archiwizacji faktur przez 5 lat (w systemie KSeF będą one przechowywane przez 10 lat)

 

Ze względu na stały dostęp do wystawionych i otrzymanych faktur, nie będzie już konieczności wystawiania duplikatów. Faktur ustrukturyzowanych nie będzie można zgubić ani zniszczyć.

 

Inne zmiany w wystawianiu faktur od 1 stycznia 2022

Ponadto, oprócz wprowadzenia faktur ustrukturyzowanych, od 1 stycznia 2022 r. wejdą w życie następujące zmiany:

  • Fakturę będzie można wystawić 60 dni przed dostawą towaru, wykonaniem usługi czy przyjęciem zaliczki (obecnie jest to 30 dni)
  • Faktura zaliczkowa nie będzie musiała mieć podanej ceny jednostkowej netto
  • Wyraz „duplikat” na duplikacie będzie dobrowolne
  • Faktura korygująca nie będzie musiała zawierać daty dostawy, wykonania usługi lub otrzymania zapłaty. Dobrowolnie będzie można podać przyczynę korekty i zamieścić oznaczenie „Korekta” bądź „Faktura korygująca”.

 

Czytaj też: Portal Biura – jak usprawnić księgowość w biurach rachunkowych?

Czytany 2759 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 16 grudzień 2021 23:09

Artykuły powiązane

  • KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 r. Rząd przesuwa terminy KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 r. Rząd przesuwa terminy

     

     System KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 roku – taką informację podał w styczniu Minister Finansów Andrzej Domański. Przyczyną mają być krytyczne błędy systemu i konieczność przeprowadzenia zewnętrznego audytu. Na kiedy rząd przesunie obowiązkową fakturę ustrukturyzowaną? Sprawdź, co już wiemy o terminach i jak ta zmiana wpłynie na przedsiębiorców!

     

  • Faktura ustrukturyzowana w programach InsERT. Przygotuj się na KSeF! Faktura ustrukturyzowana w programach InsERT. Przygotuj się na KSeF!

    Już na pół roku czynni podatnicy VAT obowiązkowo rozpoczną korzystanie z KSeF. Choć termin ten może wydawać się odległy, warto już teraz przygotować się na zmiany. Korzystasz z programów takich jak Subiekt GT, Subiekt nexo czy Subiekt 123? Sprawdź, jak będzie wyglądać faktura ustrukturyzowana w programach InsERT!

  • KSeF dla nievatowców – od kiedy obowiązkowy? KSeF dla nievatowców – od kiedy obowiązkowy?

    KSeF dla nievatowców stanie się obowiązkowy dopiero od 1 stycznia 2025 r. Nie oznacza to, że przedsiębiorcy zwolnieni z VAT w pewnych okolicznościach nie będą musieli korzystać z rządowego systemu do wystawiania i odbierania faktur. Sprawdź, z czym wiąże się KSeF dla nievatowców i jak wpłyną na nich zmiany od 1 lipca 2024 r.

  • Jak nadać uprawnienia do KSeF pracownikowi biura rachunkowego? Jak nadać uprawnienia do KSeF pracownikowi biura rachunkowego?

    Podatnicy, którzy wystawianie faktur zlecają zewnętrznym podmiotom, będą mogli zachować tę praktykę także po wprowadzeniu obowiązkowej faktury ustrukturyzowanej. Do Krajowego Systemu e-Faktur dostęp może mieć np. biuro rachunkowe, które zajmuje się Twoimi rozliczeniami. Sprawdź, jak nadać uprawnienia do KSeF.

  • Krajowy System e-Faktur przechowa Twoje dokumenty. Sprawdź, jak długo! Krajowy System e-Faktur przechowa Twoje dokumenty. Sprawdź, jak długo!

    Wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania to dla wielu przedsiębiorców stresująca zmiana. Jednak przepisy, które nakładają na podatników nowy wymóg, wiążą się też z korzyściami. Jedną z nich jest zniesienie obowiązku archiwizowania faktur przez 5 lat. Krajowy Rejestr e-Faktur przechowa dokumenty w formie elektronicznej przez znacznie dłuższy okres!