Program Płatnik jest bezpłatnym narzędziem udostępnianym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych – umożliwia on płatnikom składek tworzenie, weryfikację oraz wysyłanie dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS. Za pomocą Płatnika można tworzyć zarówno dokumenty rozliczeniowe, jak i zgłoszeniowe. Przekazywane dane są weryfikowane i synchronizowane z bazą ZUS, co pozwala zminimalizować liczbę błędów przy tworzeniu dokumentów. Praktyczny system podpowiedzi ułatwia i przyspiesza pracę z programem, a automatyczne tworzenie informacji miesięcznych i rocznych dla ubezpieczonego znacznie oszczędza czas pracowników zajmujących się obsługą kadr i płac.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych dba o bieżące aktualizowanie programu Płatnik pod kątem zmieniających się przepisów i potrzeb sygnalizowanych przez użytkowników. System automatycznie aktualizuje dane płatnika – przy uruchamianiu odbywa się pobieranie komponentów i słowników programu oraz list TSL. Program sprawdza autentyczność i aktualność danych płatnika i osób podlegających ubezpieczeniu.
Użytkownicy programu Płatnik oraz innych programów służących do przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS muszą korzystać z ważnego certyfikatu. Jak podano w oficjalnym komunikacie na stronie Zakładu, w dniu 22 października 2016 r. wygasa obecny certyfikat ZUS "PE-2-ZUS-EWD". W związku z tym płatnicy składek mają obowiązek zaktualizować certyfikat lub pobrać nowy – dokonanie takiej aktualizacji jest niezbędne w celu przesyłania do ZUS dokumentów w formie elektronicznej.
Nowy certyfikat można uzyskać od 11 października 2016 r.
Jak zaktualizować certyfikat ZUS?
Użytkownicy programu Płatnik muszą wejść do sekcji „Przekaz elektroniczny” z menu po lewej stronie ekranu, a następnie wybrać pozycję „Certyfikaty”. Następnie z menu „Przekaz” należy wybrać opcję "Pobierz i rejestruj certyfikat ZUS". Cała procedura trwa zaledwie chwilę, jest jednak niezbędna w celu kontynuowania elektronicznej wysyłki dokumentów.
Certyfikat można też pobrać samodzielnie ze strony http://pue.zus.pl/platnik/pobierz, a następnie zarejestrować w użytkowanym oprogramowaniu.
Płatnik 10.01.001
Aktualna wersja programu Płatnik to 10.01.001 – w stosunku do poprzedniej została wzbogacona między innymi o możliwość automatycznej aktualizacji bibliotek i plików stanowiących poszczególne elementy programu. Zwiększono też zakres weryfikacji dokumentów oraz krytyczności błędów wykrywanych w dokumentach ubezpieczeniowych, wprowadzono zmiany w raporcie tworzonym podczas pobierania i aktualizacji danych z ZUS, a także dodano informacje o stanie weryfikacji dokumentów przetworzonych przez system. Ponadto w Kreatorze dokumentów rozliczeniowych wprowadzono zmiany umożliwiające utworzenie dokumentów korygujących na podstawie kompletów rozliczeniowych pobranych z ZUS. Z ułatwień skorzystali również płatnicy wielooddziałowi dokonujący rozliczenia w ramach jednej zbiorczej deklaracji, dla których rozszerzono funkcjonalność programu.
W najnowszej wersji programu Płatnik zmiany danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej można wprowadzać bezpośrednio na dokumentach. Rozszerzono też możliwość wyliczania raportu imiennego według wskazanego schematu finansowania składek dla wszystkich kodów tytułu ubezpieczenia. Najnowsza wersja Płatnika pozwala również na wykorzystywanie słowników adresowych podczas wypełnienia danych adresowych w dokumentach zgłoszeniowych.
Należy również wspomnieć, iż od 1 stycznia i 1 kwietnia 2016 r. w związku z wprowadzeniem świadczenia rodzicielskiego dla rodziców nieposiadających prawa m.in. do zasiłku macierzyńskiego obowiązują nowe kody ubezpieczeń i kody świadczenia/przerwy. Zmodyfikowano również formularz ZUS DRA. Nowy druk obowiązuje od 1 kwietnia 2016 r. Program Płatnik 10.01.001 został odpowiednio dostosowany do zmian w przepisach.
Czytaj też: Nowa deklaracja ZUS DRA i kody ubezpieczeń w Płatniku 10.01.001 od 1 kwietnia 2016
Zobacz również: Nowe kody ubezpieczeń ZUS od 1.03.2017 w Płatniku 10.01.001
Najnowsze: Nowe metryki i certyfikaty w programie Płatnik 10.01.001 od 24 maja 2017