Obok zwolnienia podmiotowego z kas fiskalnych – przysługującego podatnikom osiągającym niskie obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych – jednymi z najbardziej popularnych zwolnień są te, o których mowa w poz. 37 i 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.11.2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544). Zwolnienia te dotyczą sprzedaży wysyłkowej oraz świadczenia usług, za które zapłata następuje w całości na rachunek podatnika.
Zwolnienie z kas fiskalnych dla sprzedaży wysyłkowej przysługuje po spełnieniu łącznie następujących warunków: dostawa towaru odbywa się za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej, natomiast zapłata następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek podatnika w banku lub w SKOK). Ponadto z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Zwolnienie z kas fiskalnych dla świadczenia usług przysługuje pod warunkiem, że podatnik otrzyma zapłatę w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek podatnika w banku lub w SKOK), natomiast z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Czynności wyłączone ze zwolnień z kas
Wymienione wyżej zwolnienia z kasy fiskalnej przy zapłacie na rachunek bankowy nie znajdują zastosowania do czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia. Dostawy towarów i świadczenia usług z tego katalogu podlegają wyłączeniu z wszelkich zwolnień z kas – niezależnie od sposobu dostarczenia towaru czy formy zapłaty.
Wśród towarów sprzedawanych w systemie wysyłkowym, które znalazły się w katalogu wyłączeń ze zwolnień z kas, można wymienić chociażby te z § 4 pkt 1 lit. i-l rozporządzenia:
§ 4. Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
dostawy:
(…)
i) sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
j) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
k) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",
l) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
Natomiast jeśli chodzi o usługi, obowiązkowemu ewidencjonowaniu na kasie podlegają czynności wymienione w § 4 pkt 2:
1. świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych
- z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.
Zapłata przez PayU, PayPal a zwolnienie z kasy fiskalnej
Obecnie bardzo popularne są systemy szybkich płatności elektronicznych, takie jak np. PayU czy PayPal. Korzystają z nich zarówno przedsiębiorcy sprzedający towary w systemie wysyłkowym, jak i usługodawcy przyjmujący zapłaty za wykonane czynności za pośrednictwem rachunku bankowego lub rachunku w SKOK.
Dokonanie zapłaty przez system szybkich płatności on-line nie pozbawia podatnika prawa do zwolnienia z kasy fiskalnej przy zapłacie na rachunek bankowy – o ile oczywiście spełnione zostaną pozostałe warunki określone w przepisach. Zapłata taka jest bowiem dokonywana z rachunku nabywcy na rachunek sprzedawcy, czyli za pośrednictwem banku lub SKOK. Spełniony więc zostaje warunek z poz. 37 i 38 załącznika do rozporządzenia.
Prawidłowość takiego stanowiska potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26.02.2015 r., nr IPPP2/443-1242/14-2/RR. Podkreślono w niej również, iż obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej objęta jest przede wszystkim sprzedaż nieudokumentowana w żaden inny sposób. Natomiast w przypadku zapłaty np. przez PayU czy PayPal każda sprzedaż „pozostawia po sobie ślad” w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą.
Zapłata kartą a zwolnienie z kasy fiskalnej
Inaczej organy podatkowe wypowiadają się w kwestii zapłaty dokonanej kartą płatniczą lub kartą kredytową. Na przykład Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10.07.2015 r. nr IPPP2/4512-321/15-5/RR wskazał, iż płatność kartą traktowana jest jak zapłata gotówką. Oznacza to, iż dokonana w takich okolicznościach transakcja nie spełnia warunków do zwolnienia z kasy fiskalnej, o którym mowa w poz. 37 lub 38 załącznika do rozporządzenia.
Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacjach z dnia 08.05.2015 r. nr ILPP2/4512-1-103/15-2/JK, czy z dnia 13.06.2014 r. nr ILPP2/443-294/14-2/SJ.
Zmiany w zwolnieniach z kas od 1 stycznia 2017 r.
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić istotną zmianę w kwestii korzystania ze zwolnień z kasy fiskalnej przysługujących przy zapłacie na rachunek bankowy. Projekt rozporządzenia, które ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r. określa dodatkowy warunek korzystania z omawianych zwolnień.
Podatnicy chcący zachować prawo do zwolnienia z kasy fiskalnej dla sprzedaży wysyłkowej lub usług, za które zapłata następuje na rachunek bankowy, będą musieli upoważnić bank lub SKOK prowadzące rachunek, na który dokonywane są zapłaty za czynności podlegające zwolnieniu z kas, do przekazywania fiskusowi informacji o wszystkich operacjach dokonywanych na tym rachunku.
Pisemne upoważnienie będzie trzeba sporządzić w dwóch egzemplarzach – dla urzędu skarbowego oraz dla banku lub SKOK. Podatnicy, którzy chcą kontynuować korzystanie z tego zwolnienia lub rozpocząć wykonywanie czynności od dnia 1 stycznia 2017 r., upoważnienie takie będą musieli złożyć najpóźniej 31 grudnia 2016 r.
Czytaj też: Projekt zmian w zwolnieniach z kas fiskalnych w 2017 r.
Więcej o zwolnieniach z kas fiskalnych w 2016 r. czytaj w Poradniku